Mljet

Vanochtend ging het allemaal wa anders dan gepland. We waren te laat bij de bus en misten daardoor de boot die we hadden willen nemen naar Korcula om daarna door te gaan naar Peljesac. Wel vertrok er nog een boot naar Mljet, een ander eiland, dus namen we die maar. In het boekje dat we van de Slovenen op de vorige camping gekregen hadden stond een timetable van een bootdienst naar Peljesac, dus dat ging prima, dachten we.

Met onze slaperige hoofden stapten we op Mljet een haven te vroeg uit, waarop we ineens in Sobre stonden in plaats van in Polace, waarvandaan de veerboot volgens ons boekje zou gaan. Het was 30 kilometer verderop en er reed vandaag geen bus meer. Gelukkig troffen we na een kwartiertje liften een familie uit Nieuw-Zeeland, die toch een veel te grote auto gehuurd hadden en ons wel mee wilden nemen. Een ritje van 30 minuten met prachtig uitzicht later waren we in Polace en gingen we naar het toeristeninformatiepunt om uit te zoeken waar we kaartjes konden kopen.

Daar kwamen we erachter dat de bootdienst sinds dit jaar was verplaatst van Polace naar, je raadt het al, Sobre. Waren we in eerste instantie dus toch bij de goede haven uitgestapt. Om de ironie nog wat aan te dikken, was de eerstvolgende reisgelegenheid de boot waarmee we in eerste instantie aankwamen: een dikke twee uur later dan dat de ferry richting Peljesac vanaf Sobre zou vertrekken. Een poging terug te liften leverde niets op, waarna we besloten ons op te laten halen door de vervoersdienst van een lokale camping. Die zou om 19:00 weer in Polace zijn, wat betekende dat we nog ruim drie uur hadden om rond te dolen in het prachtige nationale park Mljet hier op het eiland.

Dat hebben we dan ook gedaan en het was geweldig mooi. De foto’s daarvan volgen wederom later, omdat we nu in een internetcafe zitten met maarliefst een 64 kilobit inbelverbinding (dat is langzaam). We zijn nu een paar uur geleden met een busje opgehaald vanaf Polace en zojuist hebben we samen met een Frans stel dat zonder gas was komen te zitten gegeten en bier gedronken.

Morgen worden we om 8:15 verwacht om met hetzelfde busje naar de haven in Sobre te gaan. Dit keer om hopelijk wel de boot naar Peljesac te halen, waar we morgen verwachten te belanden op een camping in Orebic die een nog beter uitzicht op zee heeft dan de camping waar we nu staan.

Groetjes vanaf het prachtige eiland Mljet,