Dagen 1-4: Stockholm

We zijn hier nu al een tijdje, maar we hebben eigenlijk nog geen zin gehad om een internet cafe in te duiken. Hier toch even een korte blik op onze eerste vier dagen.

Maandag werden we lekker, maar allesbehalve rustig wakker in Enschede. Er moesten natuurlijk nog wat laatste spullen ingepakt en eigenlijk ook nog gekocht worden. Omdat de treinreis wat ruim was ingeschat, waren we ruim anderhalf uur te vroeg op Schiphol, maar dat is nooit een probleem. Wel voelden we ons een beetje genaaid toen bleek dat we na de security check niet in het bekende shopwalhalla terecht kwamen, maar in een slap aftreksel dat zich “shopping lounge met restaurant” noemde. Dat restaurant hebben we nooit gevonden, hoewel er wel een soort afhaaltentje met voorgesmeerde boterhammen was.

Afijn, met een beetje een knorrig maagje en nog net niet doodverveeld zaten we dan toch in het vliegtuig, waar we wederom mochten wachten (dit keer stonden we met het hele vliegtuig in een keer in de rij). De vlucht zelf ging voorspoedig met het windje in de rug, om 20.15 kwamen we aan op vliegveld Arlanda waar we op jacht konden naar onze eerste hotdog van vele. Met de Flygbuss waren we met 40 minuutjes op Centraal Station Stockholm. Tijd om uit te zoeken hoe we bij ‘The red boat’, ons hostel konden komen. Volgens de vriendelijke man van het informatiepunt was het maar 300m! Makkelijk te lopen! Met flink ontstoken blaren (Michel) liepen we dus de regen in om vervolgens na wat zoeken en 1,5km verder te hebben gelopen aankwamen bij het Hostel waar we vriendelijk verwelkomd werden door gastheer Thomas. Na wat eten gehaald te hebben zijn we lekker onze hut ingedoken in de boot.

De volgende ochtend wakker geworden om Stockholm te ontdekken en een nieuwe slaapplaats te zoeken uiteraard. We kwamen uit bij Bredäng, wat maar 20 minuten met de T-banen van het centrum ligt. Daar hebben we twee nachtjes gestaan met het vertrouwde tentje.

Gisteren hebben we een beetje geshopt, ge’fika’d met Froukje en Don (NL) en zijn we naar het grote openluchtmuseum Skansen geweest, waar Hester natuurlijk naar de kinderboerderij (“ohh, geitjes!”) wilde en Michel zijn camera botvierde op Björn de Bruine Beer.

Vandaag hebben we dan onze vertrouwde camping Bredäng verlaten en zijn we al de hele tijd op zoek naar blaarbenodigdheden, cameratasjes en het internetcafe waar we nu dan eindelijk in zitten, zodat we kunnen opzoeken waar we nu eens heen gaan. Ze hebben hier trouwens helaas geen mogelijkheid tot het aansluiten van onze camera of cardreader, dus die foto’s moeten we nog even schuldig blijven.

In ieder geval hebben we net een kano gereserveerd in Vaxholm, waar we een paar dagen door de Stockholmse eilandengroep gaan rondtrekken. Zonder campings, internet of andere luxe, dus de volgende update zal wel weer even op zich laten wachten :)