Van Zagreb naar Boedapest

Na kort, maar heerlijk geslapen te hebben in hostel Ravnice in Zagreb, liepen we tegen een uur of 7 in de ochtend naar het tramstation, waar we Josh (een geschiedenisstudent uit Londen) tegenkwamen. Hij bleek ook naar Boedapest te reizen, dus zijn we samen met hem na wat broodjes gekocht te hebben op het station, in de trein gesprongen. Dit keer bleek de trein zowaar op tijd te vertrekken.

Wij met JoshIn de trein hebben we wat zitten praten met Josh, maar ondanks dat het erg gezellig was hebben we ook nog wel even geslapen. Verder spraken we onderweg in onze coupe nog even met een stel Portugese meiden tegen, die al snel de grootste lol hadden om Josh, die half Kroatie had afgestruind voor wat thee, en spraken we een jongen uit Boedapest, die ons nog wat leuke weetjes wist te vertellen over zijn stad.

Toen we eindelijk aagnekomen waren in Boedapest, zijn we naar het eiland waar het Sziget festival plaatsvond gegaan. Na een lange rij, die gelukkig snel doorliep, waren we binnen en werden we ontvangen door Remko, Carmen e.a.

Eten op SzigetVan al dat reizen hadden we enorm zin in koffie gekregen, dus die hebben we snel met onze gasbrander gezet voor we onze tent gingen opbouwen. Toen we daar klaar mee waren was het alweer tijd voor avondeten. We namen een typisch Hongaarse kalkoenprut met rijst, wat erg lekker bleek.

The ProdigyHet harde gebeuk van The Prodigy kon niet voorkomen dat we daarna met een suf hoofd bij de HSV – een gezellig buitencafe met autobanden als stoelen – aan een biertje zaten in te dutten. Een bezoekje aan een ambient tent, waar bijna de hele zaal op de grond lag te slapen, maakte dat we daarna zelf ook snel de tent in doken om gemiste slaap in te halen.

OntbijtDe volgende dag hebben we, na lekker te hebben uitgeslapen, ontbeten met wederom koffie en zijn we na onze tent ingepakt te hebben naar het station vertrokken. Daar kochten we kaartjes voor de nachttrein naar Praag en dumpten we onze baggage, zodat we naar het badhuis konden.

Hongarije staat namelijk bekend om haar badhuizen en vooral die in Boedapest is erg in trek. We hebben er heerlijk liggen weken en uit liggen rusten en wisten ons prima te vermaken in de verschillende baden, met soms vreemd ruikend water, de sauna’s en de stoombaden. De foto’s die we met een analoge wegwerponderwatercamera namen komen later nog wel eens ;)

Herboren verlieten we het badhuis, waar we helaas wat te lang in waren gebleven. Het geplande bezoek aan het internetcafe hebben we daarom maar overgeslagen en als avondmaal zijn we voor een afhaalmaaltijd van de Burger King gegaan. Op het station hadden we vervolgens ruim de tijd om die op te eten, want onze trein had een half uur vertraging.

In de trein zaten we in een coupe met een gezin met drie kleine kinderen, die ineens heel vol werd toen er drie meisjes bij kwamen die, in tegensteling tot ons, wel hadden kunnen reserveren. Nadat we hen wat hadden geholpen met de enorme tassen die ze bij zich hadden, vertrok de trein naar Praag, waarin we hebben geprobeerd zo veel mogelijk slaap te krijgen.

One Response to “Van Zagreb naar Boedapest”